Anoreksja. Jak pomóc?

kobieta

Anoreksja (wraz z bulimią) to jedno z zaburzeń odżywiania. O tej chorobie mówi się także jako o jadłowstręcie psychicznym.

Przyczyny anoreksji

Przyczyny anoreksji dzieli się na trzy grupy:

1. uwarunkowane kulturowo – moda na szczupłą sylwetkę propagowana np. w mediach. To sprawia, że ludzie dążą do pewnego wzorca, jako potencjalnego ideału

2. czynniki rodzinne – dotyczy to głównie sytuacji, w której relacje rodzinne utrudniają autonomię dziecka w wieku dorastania

3. indywidualne czynniki ryzyka – zalicza się tutaj silną potrzebę uzyskiwania osiągnięć, otyłość i zaburzony obraz własnej osoby, niską samoocenę i perfekcjonizm. Spotyka się też wysoki poziom stłumionej agresji.

Objawy anoreksji

Często przyjmuje się, że anoreksja to po prostu brak apetytu. Jednak nie to stanowi główny problem tej choroby. Anoreksja objawia się znacznym spadkiem masy ciała i brakiem jej przyrostu. Wraz z utratą masy ciała, wzrasta ryzyko innych poważnych chorób. Osoby chore na anoreksje mają silną obawę przed przytyciem, unikają za wszelką cenę takich produktów, które mogą spowodować przytycie. Ich menu to głównie chude jogurty i owoce.

Objawami są też zmuszanie się do wymiotów, branie leków przeczyszczających, przyjmowanie leków hamujących łaknienie, czy wykonywanie intensywnych ćwiczeń fizycznych.

Ludziom takim cały czas towarzyszy błędne przekonanie, że są otyłe, a to właśnie od masy ciała uzależniają własną samoocenę.

Jak pomóc osobie chorej na anoreksję?

Nie ma jednego skutecznego leku, czy terapii na leczenie powikłań zaburzenia odżywiania. Terapia anoreksji dokonuje się wielowymiarowo. Z jednej strony stosuje się leczenie u psychiatry, z drugiej strony u specjalistów kontrolujących choroby współistniejące, np. kardiolodzy. Warto rozmawiać z chorym, by zgłosił się do dietetyka leczącego zaburzenia odżywiania. W przypadkach znacznego spadku masy ciała, konieczna jest hospitalizacja.

Ważna jest też praca z psychoterapeutą (terapia indywidualna, rodzinna oraz farmakoterapia).