Dentysta a ciąża – czy masz podstawy się obawiać?

Kobieta w stanie błogosławionym musi szczególnie dbać o swoje zdrowie. Jednocześnie to właśnie w ciąży wiele pań zmaga się dolegliwościami jamy ustnej. Hormony mogą spowodować, że zęby będą się ruszać. Zwiększy się również ryzyko powstania ubytków. W normalnej sytuacji, większość z nas poszłaby od razu do dentysty, jednak nie jest to wcale tak oczywisty krok, kiedy oczekujemy dziecka. Często występuje bowiem obawa, że zastosowane podczas leczenia preparaty mogą zaszkodzić nam oraz maleństwu. Czy takie podejście jest uzasadnione?

Dentysta a ciąża – nie zaniedbuj leczenia

W przypadku ciąży, ostrożność jest jak najbardziej wskazana, także w przypadku wizyty w gabinecie dentysty. Jednak nie oznacza to, że można pozwolić sobie na zlekceważenie stanu chorobowego. Infekcje jamy ustnej, zwłaszcza kiedy nie są leczone, mogą powodować poważne komplikacje, a konsekwencje zaniedbania odczuje nie tylko matka, ale także dziecko. Ginekolodzy uczulają, że niekontrolowany stan zapalny w jamie ustnej jest niekiedy powodem przedwczesnych porodów oraz zakażeń wewnątrzmacicznych. Zatem nawet jeżeli wykonanie niektórych zabiegów nie będzie możliwe, powinno się na bieżąco kontrolować swoje uzębienie i reagować w przypadku nieprawidłowości.

Dentysta a ciąża – poinformuj lekarza

Podczas wizyty w gabinecie, dentysta powinien dowiedzieć się, że pacjentka oczekuje dziecka. Posiadając tę informację, może zaplanować dalsze leczenie, a jednocześnie wybrać takie metody, które nie stworzą zagrożenia dla ciąży. W takiej sytuacji kobieta nie zostanie np. skierowana na rentgen. Zależnie od trymestru, być może także będzie trzeba wstrzymać się z zastosowaniem znieczulenia. Dentysta prawdopodobnie odradzi także wykonywanie zabiegów protetycznych oraz estetycznych. Nawet jeśli jednak nie odczuwamy żadnych nieprawidłowości w jamie ustnej, warto umówić się na konsultację i porozmawiać ze stomatologiem, jak dbać o zęby w ciąży. Dobrego stomatologa w Brodnicy, który chętnie doradzi, znaleźć można tutaj https://perfektsmile.pl/. Profesjonalna klinika stomatologiczna to najlepsze miejsce, by zadbać w ciąży o swoje uzębienie.