Krew na papierze toaletowym

papier

Krew na papierze toaletowym to objaw krwawienia z odbytu. Może ona wyglądać rozmaicie, być zarówno koloru jasnoczerwonego, mieć postać ciemnych skrzepów krwi lub barwić stolec na barwę czarną. Główną przyczyną krwawienia są guzki krwawnicze (hemoroidy).

Krew na papierze toaletowym – przyczyny

Istnieje kilka przyczyn krwawienia z okolic odbytu. Najczęściej krew na papierze toaletowym to objaw hemoroidów, czyli żylaków odbytu błony podśluzowej kanału odbytu. To łagodne zmiany powstające głównie w efekcie przewlekłych zaparć.

Mogą być to też szczeliny odbytu powstające przy porodzie lub na skutek oddawania twardych stolców. Przyczyną hemoroidów mogą być też: rak okrężnicy jelita grubego, nowotwór odbytu, uchyłki okrężnicy jelita, czy nieswoiste choroby zapalne jelit.

Krew na papierze toaletowym – diagnostyka

W przypadku zaobserwowania krwi na papierze toaletowym, należy udać się do lekarza. Schorzeniami takimi zajmuje się chirurg proktolog. Po kompleksowym badaniu pacjenta i przeprowadzeniu z nim szczegółowego wywiadu, lekarz podejmuje decyzję o dalszym leczeniu. Może on wykonać badanie palpacyjne jamy brzusznej, a następnie wykonać badanie per rectum, poprzez umieszczenie palca w odbycie badanej osoby, celem oceny ściany kanału odbytu, wyczucia zgrubień, czy guzków.

Jeśli lekarz uzna to za konieczność, może zbadać pacjenta endoskopowo, poprzez anoskopię, kolonoskopię, bądź rektorkopię.

W części przypadków (w dalszym etapie diagnostyki) chirurg może zlecić wykonanie badań obrazowych, np. tomografii komputerowej jamy brzusznej, bądź rezonans magnetyczny.

Krew na papierze toaletowym – leczenie

Leczenie w sytuacji zaobserwowania krwi na papierze zależy od przyczyn jego wystąpienia. Jeśli to hemoroidy, leczone jest to w sposób zachowawczy, a czasami zabiegowo. Przy uchyłkach jelita grubego leczenie wymaga działania farmakologicznego. Z kolei nowotwory lub polipy jelita grubego leczy się endoskopowo, np. podczas kolonoskopii, czy też operacji otwartych.