Leczenie próchnicy

dentysta

Próchnica jest powszechną chorobą zębów. Wynika z obecności i działania bakterii występujących w ustach. Pierwsze jej objawy są jeszcze możliwe do zatrzymania bez leczenia inwazyjnego. Jeśli próchnica postępuje, niezbędne staje się jej leczenie.

Kto zajmuje się leczeniem próchnicy?

Gdy zdiagnozowana zostaje u kogoś próchnica, koniecznie należy udać się do lekarza specjalisty, stomatologa. To on zajmuje się działaniami mającymi na celu jej zwalczenie. W zależności od tego, w jakiej fazie rozwoju próchnica jest, stosuje się różne metody leczenia. Począwszy od remineralizacji, przez plombowanie, na leczeniu kanałowym kończąc.

Jak wygląda leczenie próchnicy?

Jest kilka form leczenia próchnicy:

1. wypełnienie – najpopularniejsza forma leczenia przy dużych i umiarkowanych ubytkach

2. zakładanie korony – gdy jest pokaźna utrata struktury zęba, albo gdy próchnica występuje w bardzo zaawansowanej formie

3. leczenie kanałowe – jeśli nie ma szans na wyleczenie zęba metodami w/w, wówczas dentysta może zalecić leczenie kanałowe. Zwłaszcza, gdy próchnica zdoła przeniknąć głęboko do zębiny i spowoduje uszkodzenie nerwów w korzeniu zęba

4. ekstrakcja zęba – usunięcie zęba jest ostatecznością, gdy inne metody leczenia zawiodą

Trzy rodzaje próchnicy

Leczenie próchnicy dotyczy trzech jej rodzajów:

1. próchnica korzenia zęba – to najczęściej spotykany typ próchnicy u osób starszych, których częściej dotyka recesja dziąseł. Powstaje ona na powierzchni korzenia zęba

2. próchnica w bruzdach i zagłębieniach – ten typ próchniczy pojawia się na powierzchni żujących zębów trzonowych. W walce z tym rodzajem pomocne jest szczotkowanie zębów w konkretny sposób. Brak regularności w dbaniu i higienę, powoduje szybkie nasilenie tego problemu

3. próchnica powierzchni gładkich – przy tego rodzaju próchnicy, narażona jest zewnętrzna powierzchnia zębów. Próchnica ta występuje, gdy bakterie nie są należycie usuwane, co z kolei prowadzi do powstawania płytki nazębnej. To najbardziej delikatna forma próchnicy.