Niedobór potasu objawy neurologiczne

ból

Jednym z ważnych pierwiastków oraz makroelementów dla człowieka jest potas. Przyczynia się on do tego, by komórki człowieka mogły przekazywać sobie impulsy elektryczne oraz do innych funkcji życiowych ludzi.

Znaczenie potasu dla zdrowia człowieka

Potas jest elektrolitem, czyli pierwiastkiem, który jest w roztworze wodnym obdarzony ładunkiem elektrycznym. To pozwala mu na to, by przewodzić prąd. Odpowiada w ten sposób za utrzymania właściwego napięcia elektrycznego na błonach komórkowych (potencjał spoczynkowy) i jest odpowiedzialny za przekazywanie impulsów elektrycznych pomiędzy komórkami (potencjał czynnościowy).

Jego znaczenie dla człowieka jest bardzo duże, ponieważ przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu mięśniowego, a także nerwowego. Potas w ciele człowieka przyczynia się do obniżania ciśnienia tętniczego, minimalizuje produkcję rodników, zmniejszając tym samym ryzyko udaru mózgu.

Objawy niedoboru potasu w organizmie

Sytuacja, w której w organizmie jest zbyt mało potasu świadczy o zaburzeniach w organizmie. Niedobór potasu to inaczej hipokalemia, a jej objawami są zwiotczałe mięśnie, wzdęcia, trądzik, nieznaczny wzrost ciśnienia krwi, omdlenia. Ponadto zalicza się tu także bolesne i częste skurcze łydek oraz ud, drżenie mięśniowe, obrzęki kończyn.

Niedobór potasu – objawy neurologiczne

Objawami neurologicznymi niedoboru potasu są: ustawiczne zmęczenie, senność, apatia, problemy z koncentracją, czy też nadpobudliwość nerwowa. Do objawów neurologicznych niedoboru potasu zalicza się też są zaburzenia rytmu pracy serca.

Potas w mięśniach pomaga przekazywać sygnały z mózgu by stymulować skurcze. Pomaga także kończyć te skurcze na skutek opuszczania komórek mięsniowych. Przy jego niedoborze, mózg nie działa w tej kwestii prawidlowo.

Potas pełni główną rolę w ciele w kwestii utrzymania prawidłowych skurczów serca. Potas reguluje bicie serca i jego niedobór powoduje różne rodzaje arytmii serca, m.in. migotanie przedsionków.