Poznaj 5 mitów na temat pielęgnacji zębów w starszym wieku

zęby

Jeśli jesteś w podeszłym wieku i w głowie masz myśl, że nie musisz już dbać o swoje naturalne zęby, bo przecież i tak będzie trzeba wkrótce zastąpić je protezą to jesteś w błędzie!

Jeśli masz dziadka, babcię, rodzica z takim podejściem to koniecznie zapoznaj się z tym artykułem.

MIT 1: Starzenie musi oznaczać utratę zębów

Prawdą jest, że w podeszłym wieku ryzyko utraty zębów się zwiększa. Jednak nie dotyczy to wszystkich osób. Okazuje się bowiem, że proces ten uwarunkowany jest dziedzicznie, a także powodowany różnymi przebytymi chorobami. Nie wszystkie one muszą być ściśle związane z uzębieniem. W niektórych przypadkach wypadanie zębów oznacza reakcje na silne leki i długotrwałe leczenie. Tak więc, nie każda starsza osoba musi utracić swoje naturalne zęby. Zwłaszcza jeśli do tej pory nie miała z nimi większych problemów.

MIT 2: Ryzyko rozwoju ubytków u starszych osób jest mniejsze

Niestety nie jest to prawdą. Ubytki pojawiają się w każdym wieku, ponieważ próchnica nie zwraca uwagi na metryczkę. Trzeba też zauważyć, że może być wręcz na odwrót. Czyli osoby starsze częściej będą miały problemy z rozwojem próchnicy, ponieważ przestaną dbać o higienę jamy ustnej.

MIT 3: Choroby zębów skupiają się wyłącznie na zębach

Niewłaściwa pielęgnacja zębów to tylko jeden z powodów ich złego stanu. Trzeba pamiętać, że może to być również następstwem przebytych chorób np. osteoporozy. Wówczas na zły stan narażone są nie tylko same zęby, ale również dziąsła, które zaczynają się cofać. Problem pojawia się także z utrzymaniem świeżego oddechu. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że dobry stomatolog na podstawie kondycji zębów jest w stanie zdiagnozować innego choroby. Mowa tu chociażby o wspomnianej osteoporozie czy zapaleniu płuc.

MIT 4: Starość to nie czas na zmiany

To jest mit, który stale mocno się trzyma. Ciężko jest przekonać starsze osoby, że nigdy nie jest za późno na zmiany, Opieka stomatologiczna powinna każdemu towarzyszyć przez całe życie. I na każdym z jego etapów można wdrożyć leczenie.

MIT 5: Dam radę bez zębów

W momencie kiedy zęby faktycznie zaczynają wypadać pojawia się pytanie: Co teraz? Czy inwestować w nowe zęby czy jednak dać sobie z tym spokój. Okazuje się, ze implanty podnoszą komfort życia. Wpływają one na zwiększenie pewności siebie, a także ułatwienie kontaktów społecznych. Tak więc, bez zębów może i da się funkcjonować, jednak nie będzie to takie proste, a już na pewno nie wpłynie pozytywnie na relacje międzyludzkie.