Przewlekła niewydolność żylna kończyn dolnych

nogi

Przewlekłą niewydolność żylna obejmuje zmiany w układzie żylnym kończyn dolnych. Rozwijają się one na skutek zaburzeń ciśnienia żylnego.

Przyczyny przewlekłej niewydolności żylnej kończyn dolnych

Główną przyczyną rozwoju przewlekłej niewydolności żylnej jest nadciśnienie w żyłach nóg. Może być ono skutkiem cofania się krwi, czyli refluksu. Refluks ten to głównie skutek niewydolności zastawek.

Wystąpienie niewydolności żylnej spowodowane jest wieloma innymi czynnikami:

1. osłabienie lub niewydolność siły mięśniowej łydek (braku aktywności fizycznej)
  2. zmniejszona ilość włókien sprężystych w ścianie naczyń żylnych (zależne od genetyki)
  3. wysokie ciśnienie żylne
  4. zwężenie żył spowodowane np. niedrożnością żył (zakrzepica) lub uciskiem na żyły z zewnątrz na skutek np. otyłości

Objawy niewydolności żylnej kończyn dolnych

Są rozmaite objawy niewydolności żylnej. We wstępnym etapie odczuwa się ciężkość nóg, dyskomfort i skurcze łydek. Później objawami mogą być:

1. obrzęki stóp i okolic łydek i kostek
  2. bóle w okolicach żył
  3. tzw. zespół niespokojnych nóg
  4. parestezje (drętwienie i mrowienie), kłucie, swędzenie nóg
  5. brązowo-czerwonawe podskórne przebarwienia
  6. uwidocznienie żył podskórnych

Leczenie niewydolności żylnej kończyn dolnych

Leczenie niewydolności żylnej kończyn dolnych przebiega na różne sposoby: farmakoterapia, terapia uciskowa, leczenie zabiegowe, zmiana trybu życia.

Zaleca się stosowanie bezpiecznych leków flebotropowych ziołowych lub syntetycznych.

Zmiana trybu życia możliwa jest w każdym momencie choroby. Dotyczy wzrostu aktywności fizycznej przez wzmocnienie np. łydek i redukcji masy ciała.

Skuteczne efekty przynosi terapia uciskowa (opaski uciskowe lub wyroby kompresyjne). Wspomagają one działanie pompy mięśniowej łydek. Hamują one postęp choroby.

Leczenie zabiegowe to miniflebektomia, zamknięcie naczynia żylnego laserem, skleroterpai lub klasyczna operacja żylaków.